Hoe maak je zelf een goede snoekonderlijn?

Het is natuurlijk makkelijk om een kant en klare stalen onderlijn te gebruiken als je kiest om een dagje op snoek, baars of snoekbaars te gaan vissen. Echter zijn deze vissen vaak goede visuele rovers (en in het bijzonder hiervan de snoek) waardoor het voordelen kan hebben om een onderlijn te gebruiken die bijna niet zichtbaar is onder water. Zeker bij het statisch vissen met dood-aas kan dit het verschil betekenen tussen vangen en blanken. 

In de hengelsport wordt al jaren gebruik gemaakt van fluor-carbon. Veelal als hoofdlijn of als onderlijn bij het witvissen en karpervissen. Echter voor het roofvissen wordt deze lijn nog zeer beperkt ingezet. Eigenlijk onterecht, want deze lijn heeft vele voordelen boven de standaard stalen onderlijnen. Helaas zijn er weinig kant en klare alternatieven, maar het maken van een fluorcarbon onderlijn voor het vangen van roofvis is snel gemaakt. Het enige wat je hiervoor in je tacklebox nodig hebt is; 

  • Fluorcarbon onderlijnmateriaal van 0.50mm of meer

  • Losse haak of dreggen naar keuze

  • Wartel voor bevestiging aan de hoofdlijn

  • Krimpsleeves

  • Breed-bek-tang of speciale krimpsleevetang

 

De start van de onderlijn gebeurd door het afknippen van de gewenste lengte van de fluorcarbon. Er is nauwelijks lengteverlies bij het maken van de onderlijn, dus veel extra over-lengte is niet nodig. Haal nu het fluorcarbon lijn door een sleeve en rijg hier een haak of dreg op. Vervolgens wordt het uiteinde van de lijn weer door de sleeve gehaald en wordt de sleeve platgedrukt met behulp van de tang. Om te controleren dat de sleeve voldoende dichtgeknepen is kan aan de haak en onderlijn getrokken worden. Deze moet niet bewegen onder goede spanning. Aan de andere kant van de onderlijn wordt dit proces herhaald, maar dan met een wartel in de lus. Aan deze wartel kan de hoofdlijn worden geknoopt met eventueel een dobber. Zoals je ziet is dit een heel eenvoudig proces dat beduidend meer vis kan opleveren. 

https://www.sportvisgigant.nl/