Duo Request
Image default
Entertainment

NFTS EN HOE DJ’S ZE KUNNEN GEBRUIKEN

Ze worden ‘niftys’ genoemd, en ze worden aangekondigd als een nieuw tijdperk in muziek en digitale kunst. Hoe je het ook wilt bekijken, NFT’s duiken overal op, met investeerders en verzamelaars die staan te trappelen om mee te doen in de actie. Dames en heren, de niet-fungibele token (NFT), en hoe het DJ’s beïnvloedt.

 

Wat wordt hier bedoelt?

Laten we ons eens voorstellen dat een fictieve jaren ’90 synthwave track genaamd ‘LA Sunrize’ (door een artiest genaamd DJ Maximuss) over een paar dagen wordt uitgebracht. De track zelf gaat in de verkoop via Beatport en de gebruikelijke kanalen. Maar er is ook een aparte verkoop voor de NFT die bij het originele werk hoort. Daarin staat wie de eigenaar is van het originele exemplaar van ‘LA Sunrize’. Yep, ook al is het maar een nummer die hebt gehoord op je laatste bruiloft, iemand kan nu eigenaar zijn van het origineel. Het downloaden van individuele tracks levert de auteur van het werk misschien een flinke duit op in het zakje voor de korte termijn release periode, maar de nifty is echt de big deal. Waarom? Lees verder.

 

‘LA Sunrize’ is toevallig een hit. Wat betekent dat? Het betekent dat plotseling iedereen er een stuk van wil. Dus de NFT-houder besluit om zijn NFT met winst te verkopen, wat hij ook doet. In het proces, krijgt de auteur van het werk (de muziekproducent) een automatisch deel met behulp van blockchain-gebaseerde slimme contracten om veilig te zorgen voor een automatische en onveranderlijke verdeling van de inkomsten. De koper is blij omdat hij nu het recht heeft om op te scheppen als de NFT-houder van ‘LA Sunrize’. Iets wat eerst weinig tot geen waarde had (een audiobestand dat gratis kan worden gekopieerd) heeft nu waarde (een ‘akte’ van het werk dat niet kan worden gekopieerd). Er is nu iets om voor te betalen in plaats van gewoon de gratis versie te krijgen. Iedereen wint.

 

Voor wie is het?

Eind April maakte Steve Aoki deze opmerking op MSN.com: “De ruimte zal uitgroeien tot iets dat we allemaal gaan gebruiken als een manier om kunst te verzamelen… in de toekomst. De cultuur zal NFT worden.” In de woorden van slimmerik Tom Bilyeu: “het uitbrengen van muzieknummers als NFT’s is bedoeld om meer verzamelaars dan investeerders te bereiken”. Er zijn geen grotere verzamelaars dan DJ’s. Met andere woorden, NFT’s zouden wel eens een technologie kunnen zijn die speciaal voor DJ’s is uitgevonden. Op lange termijn is het waarschijnlijk dat DJ’s status en geloofwaardigheid zullen verwerven als verzamelaars van de originele (digitale) kopie van een track, met NFT’s als eigendomsakte.

Er is hier nog veel meer uit te pakken. Waarom is het belangrijk te weten van wie de track is? Wie gaat er betalen voor iets dat ze gratis kunnen krijgen? Wat voor invloed heeft dit op het soort muziek dat wordt gemaakt? Veel vragen en we zullen je in de komende weken een aantal antwoorden geven.