Wat te doen bij een burn-out

Mijn man heeft een burn-out wat kan ik doen?

Het allervervelendste om te zien is dat je man, vriend, vader of andere dierbare burn-out symptomen heeft. Dit heeft niet alleen impact op diegene zelf, maar ook op het gezin en de thuissituatie. In dit artikel leggen we de aandacht voor wat je het beste kan doen als een dierbare een burn-out krijgt.

Hoe kan ik mijn partner helpen?

Je kunt kleine dingen doen als je partner of ander gezinslid een burn-out heeft. Het allerbelangrijkste is het voorhouden van lichtpunten. Emotioneel en lichamelijk is het hebben van een partner met een burn-out behoorlijk pittig. Je wilt diegene graag helpen, maar weet niet hoe. Je wilt alles doen om de andere weer zichzelf te laten zijn. Dit kan je niet allemaal zelf, je kan natuurlijk wel met wat dingen helpen. Hieronder lees je meer tips.

Tips voor jou en je partner

Wanneer je de indruk hebt dat een dierbare een burn-out krijgt kan je het beste deze dingen doen:

–        Spreek er samen over. Benoem wat je ziet, maar vermijd het woord burn-out.

–        Ontkenning. Wanneer er ontkenning speelt zoek je de symptomen op en blijf deze benoemen. De reflectie kan later komen.

–        Verwijten. Ga vooral niet met verwijten gooien. Diegene voelt zich al somber. Gebruik geen zin zoals: ‘je doet nooit gezellig mee.’

–        Vragen stellen. Vraag aan diegene waar hij of zij behoefte aan heeft. Vraag of je ergens mee kan helpen.

–        Positief. Laat aan diegene zien wat er goed gaat en wat zinvol is. Laat diegene de positieve kanten weer zien, zo komt er weer een zonnetje tevoorschijn.

–        Rust. Diegene heeft rust nodig. Zorg ervoor dat het huis rust uitstraalt, neem alle stressfactoren weg.

–        Leuke dingen doen. Ga leuke dingen doen samen. Door leuke activiteiten te combineren met ontspanning ontstaat er een positieve energiebron.

–        Zelf fit blijven. Vergeet jezelf niet. Neem zijn taken, stress en vooral zijn burn-out niet over.

Vergeet niet dat je zelf geen therapeut bent. Zoek tijdig professionele hulp. Maak het bespreek met je partner, dit zal echter niet gemakkelijk zijn. Probeer samen een afspraak te maken bij de burn-out specialist en zorg voor professionele hulp.